יום הכיפורים בעידן המודרני – צום, תפילות, מלחמה ושוב תפילות

%d7%92%d7%9e%d7%a8-%d7%97%d7%aa%d7%99%d7%9e%d7%94-%d7%a1%d7%90%d7%9f-%d7%a1%d7%a4%d7%90%d7%a8%d7%a7-%d7%9e%d7%a8%d7%9b%d7%96-%d7%94%d7%99%d7%93%d7%a2

יום הכיפורים, חל בכל שנה בתאריך, י’ בתשרי, 10 ימים לאחר כניסת השנה החדשה. יום כיפור הינו היום הקדוש ביותר ביהדות, וגם הנורא ביותר עבור יהודים בכל העולם. זהו יום שנועד לחשבון נפש של כל יהודי באשר הוא. לקראת יום כיפור, יהודים מברכים אחד את חברו, בברכות בנוסח “גמר חתימה טובה”, “צום קל” וכדומה. זאת הזדמנות לבקש סליחה ממכרים, בני משפחה, חברים וכל אדם אחר, שבמהלך השנה נפגעו או הסתכסכו עם מבקשי הסליחות. זאת גם הזדמנות לערוך חשבון נפש ולבקש סליחה מבורא עולם, על עוולות שהאדם ביצע במודע או שלא במודע.

ביום הכיפורים, בתי הכנסת מתמלאים במתפללים, דתיים וחילוניים, אשר מגיעים עם כניסת החג, למרתון תפילות שנמשך עד להשמעת קריאת השופר, כאשר מופיעים 7 כוכבי ראשונים בשמיים בצאת החג.

מלחמת יום הכיפורים – תפילות החג מתחלפות בתפילות לשלומם של החיילים

ב-6 לאוקטובר 1973, ביום שבת, בעיצומו של יום כיפור, פרצה מלחמת יום הכיפורים. המלחמה החלה, כאשר צבאות מצריים וסוריה פלשו באופן מפתיע לשטח ישראל, והסבו אבדות כבדות לצה”ל, כמו גם פגיעה אמיתית, ותדמיתית בכוחו של צה”ל להגן על גבולות המדינה. 2569 חיילים נפלו באותה מערכה, כשמחצית מהנופלים, נפגעו בחמישה הימים הראשונים של המלחמה. המלחמה נמשכה 19 ימים, והסתיימה כאשר הוכרזה הפסקת אש שהתבקשה ע”י הצבא המצרי.

מדינת ישראל ספגה מכה צבאית ומוראלית עם פרוץ מלחמת יום הכיפורים, מכיוון שהיא הופתעה מהעוצמה והתחכום של צבאות ערב שהתייצבו מולה. הכוחות שפלשו בשעות הצהריים של יום שבת, הצליחו בתוך כמה שעות, להעלים את תחושות האופוריה שאפפו את המדינה הצעירה, מאז הניצחון המוחץ של מלחמת ששת הימים בשנת 1967. אין מועד סמלי יותר עבור העם היהודי, מיום כיפורים, כאשר מתרחש אסון בקנה מידה לאומי. המלחמה ביום כיפור גבתה מחיר כבד במספר חזיתות, ומי ששילם על האובדן של אלפי חיילים, סדיר ומילואים, הייתה ההנהגה של אותם הימים, שבשנת 1977 חוותה מהפך פוליטי ראשון בתולדות המדינה.

כאמור, יום הכיפורים הוא היום הקדוש ביותר ביהדות, הוא היום שיהודים בכל העולם, חוששים מתוצאותיו, ובעיני רבים, התוצאות הקשות של המלחמה, למרות שצה”ל הצליח להדוף את תוקפיו באופן הרואי ומוחץ, היה איתות שמשהו צריך להשתנות במדינה.

מאז מלחמת יום הכיפורים, כמעט ולא ניתן להפריד בין החג עצמו לבין המלחמה, כשברקע אלפי משפחות של חללים ופצועים, שחייהן לא שבו למסלולם לאחר המלחמה. מלחמת יום הכיפורים הייתה סימן נוסף, שהיום הקדוש בחגי ישראל, הוא אכן יום של דין וחשבון נפש שכל אדם צריך לעשות עם עצמו, לפחות פעם אחת בשנה.

בדוק גם

🌈 גידול דור של חדשנים ויזמים במרכז הדרכות סאן ספארק! 🌈

בעולם שבו חדשנות ויזמות הם המפתח להצלחה, חשוב יותר מתמיד להכין את ילדינו לעתיד. בסאן …

Call Now Button